Verschillen tussen zzp-en bedrijfsdiensten

De verschillen tussen zzp-en bedrijfsdiensten

Inhoudsopgave

Zelfstandigen zonder personeel (zzp), en bedrijfsdiensten zijn twee totaal verschillende organisaties binnen de zakelijke wereld. Bij het zzp’en heeft iemand een eenmanszaak, terwijl het bij een bedrijfsdienst kan gaan over een organisatie met honderd werknemers. Elk hebben ze hun eigen kenmerken en operationele modellen. In deze blog zullen alle verschillen van de organisaties naast elkaar gelegd worden. Denk hierbij aan de bedrijfsstructuren, operationele schaal, flexibiliteit maar ook de verantwoordelijkheden die erbij komen kijken.

Hoe moet je zzp-en?

Zzp’ers zijn volledige individuele ondernemers binnen onze Nederlandse economie. In Nederland zijn er op dit moment maar liefst 1,2 miljoen mensen die zzp’er zijn als hun hoofdbaan. Dit is 13 procent van alle werkende. Hiervan zijn de mensen die doen zzp-en in de energievoorzieningen, maar ook het verhuur en de zakelijke dienstverlening het hardste gegroeid in een tijdsbestek van 10 jaar, blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Gebruik een dienstvergelijker, op het moment dat je op zoek bent naar een bedrijf dat het best gespecialiseerd is voor jouw opdracht.

De bedrijfsstructuur
Die van een zzp’er is vrij simpel; namelijk het opstarten van een eenmanszaak. Het meest belangrijke hierin is, is dat je als zzp’er hierin honderd procent aansprakelijk bent voor alle schulden die er gemaakt worden door het bedrijf. Mocht het bedrijf failliet gaan, en worden de financiële verplichtingen niet afgedaan door het bedrijf, dan zullen de overgebleven kosten verhaald worden op je persoonlijke financiële rekening, inclusief persoonlijke bezittingen zoals de inboedel van het huis. Dit is natuurlijk het meest donkere scenario mogelijk.

Schaal van operatie

Zzp’ers bevinden zich – logischerwijs – op een kleinere schaal dan de grote bedrijven van ons land. Wel zit er verschil tussen de mensen die doen zzp-en, dat is namelijk totaal afhankelijk van de markt waarin ze zich bevinden. Maar ook op welke doelgroep ze zich richten. De meeste zzp’ers richten zich op de lokale, kleinschaligere klanten. Dit doordat het als eenmanszaak best ingewikkeld is om hele grote projecten aan te nemen. Daarnaast zijn zzp’ers vaak ook gespecialiseerd een hele specifieke niche, dat is ook wat ze doet onderscheiden van de grotere bedrijven binnen diezelfde markt.

Flexibiliteit
Zoals eerder kort benoemd, is de flexibiliteit een van de meest gewaarde punten aan het zijn van een zzp’er. Zo kunnen ze altijd kiezen voor projecten die volledig binnen hun straatje vallen, waardoor het uitvoeren van dat werk ook leuk blijft, iets wat als werknemer niet altijd mogelijk is. Wat hier ook bij komt kijken is dat een zzp’er op totaal andere tijdstippen kan werken dan gebruikelijk is.

Helemaal niemand verwacht namelijk dat je van 08:30 uur tot en met 17:00 uur op kantoor zit. Werk je liever in de nachtelijke uren? Helemaal geen enkel probleem. Daarnaast kunnen zzp’ers ook kiezen voor projecten die ook zorgt voor een persoonlijke ontwikkeling, waarmee ze hun eigen doelen halen.

Bedrijfsdiensten

Waarbij zzp’ers zich richten op de lokale, kleinere klanten die ze benaderen via hun eigen niche specialisatie gaat dat bij bedrijfsdiensten heel anders. Zij opereren op een vele malen grotere schaal, hierdoor zijn ze in staat om een breed scala aan klanten te hebben en daarmee meerdere projecten tegelijkertijd te hebben lopen. Dit kan variëren van outsource IT-support tot warehousing. Door die omvang, kunnen de grote bedrijfsdiensten ook een grote infrastructuur opzetten, wat ervoor zorgt dat verschillende gedeeltes van het bedrijf, zich op andere doelgroepen richten. Die verschillende afdelingen, richten zich dan ook weer op andere vaardigheden, waardoor je uiteindelijk allemaal verschillende bedrijven hebt onder hetzelfde dak.

Flexibiliteit
In vergelijking tot de zzp’er, is het bij een bedrijfsdienst ontzettend strak geregeld. Zij moeten namelijk niet alleen rekening houden met de werknemers, maar ook met de operationele processen en procedures. Er moet gedacht worden aan de behoeften van de klanten, de beschikbaarheid van het personeel, maar ook andere vereisten die komen kijken bij het uitvoeren van projecten. Dit is dan ook de reden, waarom ontzettend veel beroepen in Nederland zich afspelen van 08:30 uur tot 17:00 uur.

Verantwoordelijkheden

Bedrijfsdiensten hebben de verantwoordelijkheden verspreidt over het gehele bedrijf. Zo neemt het managementteam de strategische beslissingen, maar zij sturen ook de werknemers aan en beheren de financiën van het bedrijf. Hierdoor is het managementteam uiteindelijk de eindverantwoordelijke, voor onder andere het succes en de (lange termijn)doelstellingen van het bedrijf. De werknemers hebben daarentegen binnen hun eigen rollen ook een verantwoordelijkheid.

Zij moeten voldoen aan de richtlijnen en procedures van het bedrijf, afhankelijk van hun eigen functie. Dit om ervoor te zorgen dat de doelstellingen van het bedrijf behaald worden. Bij een bedrijfsdienst worden de verantwoordelijkheden allemaal samen gedragen, hierdoor is er een hoog niveau van samenwerking tussen iedereen. Communicatie en betrokkenheid is nodig om zo effectief mogelijk te kunnen presteren.

Lees ook: de verschillen tussen een B.V. en een VOF

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *