Verschillen tussen CPL en CPC

Inhoudsopgave

Een veelgebruikte manier om meer verkeer naar je website te krijgen is door jouw producten of diensten te promoten op andere websites. Dit levert niet alleen verkeer op, maar als je ook nog eens de juiste bezoekers aantrekt zet dat zich om in betalende klanten. Maar welke sites zijn hiervoor geschikt, en hoe kom je bij die websites?

Ideale affiliate website

Affiliate marketing heeft als doel om op gerelateerde websites jouw business te promoten, hierbij kun je ofwel zelf op zoek gaan naar deze websites, maar je kunt de promotie hiervan ook uitzetten via een affiliate programma zoals Tradetracker of Daisycon. Zij hebben een database van gerelateerde affiliate websites, zoals die van Top5bestekopen, die zich kunnen inschrijven op jouw dienst of productaanbod via hun affiliate programma.

Affiliate website vergoeding

Niet alleen is de affiliate website een directe match met jouw business en doelgroep, maar zal ook zelf een goedbezochte website moeten zijn wil je succes hebben met jouw affiliate marketing. Dus welke vergoeding je ze aanbiedt moet ook voor hen aantrekkelijk zijn. We laten je hier de meest gebruikte methode van vergoeding zien voor affiliates.

Meer verkeer en bekendheid genereren

De doelgroep meer bereiken via affiliate websites zal het verkeer van jouw website doen laten groeien. De strategie is gebaseerd op met het bestaande conversiepercentage meer verkeer aan te trekken voor een groei in omzet. Het groeien van verkeer via affiliate sites wordt bereikt met de volgende vergoedingen voor affiliates.

Cost per Click

De meest simpele methode van vergoeding is Cost per Click (CPC). Hierbij wordt voor elke keer dat een bezoeker via een klik op de link van de affiliate website naar jouw website komt een vergoeding gegeven voor de affiliate. De CPC methode werkt goed om veel verkeer aan te trekken naar jouw website.

Cost per View

Een video bekijken door websitebezoekers kan ook heel interessant zijn om de aandacht van de bezoekers te trekken. Hiervoor hoeft er nog geen klik gemaakt te worden naar de website maar is het blijven uitkijken van een promotievideo ook voldoende als het jouw strategie is om naamsbekendheid te laten groeien. De vergoeding voor de affiliate wordt gemaakt met Cost per View (CPV), voor elke keer dat de promo video wordt bekeken betaal je de affiliate een vergoeding.

Meer leads en verkopen genereren

Uiteraard is verkeer en naamsbekendheid genereren een goede strategie, maar het moet uiteindelijk ook iets opleveren in de omzet en dus moeten bezoekers omgezet worden in betalende klanten. Hierbij wordt de vergoeding voor de affiliate wat uitdagender. Nu moet er niet alleen verkeer binnenkomen maar ook een actie uitgevoerd op jouw website.

Cost per Lead

De Cost per Lead (CPL) is de vergoeding wanneer het de bedoeling is dat de binnenkomende bezoeker een bepaalde lead actie vervult op jouw website. Denk maar aan een brochure download, inschrijving op het een of ander, of gewoon een contactverzoek. Dit wordt dus het meest gebruik bij business in de dienstverlening of opleidingen.

Het doel is om deze bezoekers, die dus al meer willen, na dit stadium om te zetten naar betalende klanten. Er is nu dus nog geen sprake van een verkoop of directe omzet maar wel een hogere mate van intentie en betrokkenheid. De vergoeding wordt dan aan de affiliate uitgekeerd per Lead dat wordt bereikt.

Cost per Sale

Het ultieme moment is wanneer de bezoeker dat via de affiliate website binnenkort een aankoop doet. Deze strategie wordt het meest gebruikt bij productaanbod waar een directe verkoop gemaakt kan worden zoals webshops. Het voltooien van een sale is dan ook een graag gezien vergoeding voor affiliates en is dan ook de hoogste vergoeding die een affiliate kan krijgen. De vergoeding hierbij wordt meestal bepaald op een percentage van de omzet uit de verkoop. Afhankelijk van het soort product is de CPS 5% tot 10% per gerealiseerde verkoop.

Best practices in CPC, CPL en CPS

Jouw keuze in vergoeding moet wel aantrekkelijk zijn en aangezien de affiliates ook kieskeurig kunnen zijn staan hier de beste practices voor het bepalen van jouw affiliate aanbod.

  • Cost per Click levert de affiliate weinig inkomsten en garandeert je geen verkopen of leads op jouw website dus het is beter om doelgerichter een aanbod te doen als je uiteindelijk omzet verwacht.
  • Cost per Sale levert jou veel directer inkomsten op en de affiliate een veel hogere vergoeding. De affiliate ziet hier doorgaans veel meer in dan Cost per Click omdat de vergoeding veel hoger is.
  • CPL is heel goed om meer aandacht te trekken van waardevolle bezoekers en werkt het beste als de strategie bedoeld is om aandacht te trekken, niet om verkopen te realiseren.