Verschillen tussen interim HR en vaste HR

Inhoudsopgave

Om de verschillen tussen interim HR en vaste HR te leren, is het belangrijk om te weten wat Human Resources (HR) is. HR is de overkoepelende term voor de ontwikkeling en het beheer van de werknemers in een organisatie. HR is er om de prestaties van de werknemers te verbeteren.

Voorheen bestonden de taken van een HR team uit het werven van nieuwe werknemers, ontslagen en beoordelingsgesprekken. Tegenwoordig heeft het HR team binnen een organisatie veel meer belangrijke taken dan dat.

Interim HR

Omdat het pakket van een HR team tegenwoordig zo uitgebreid is, bestaan er speciale teams met professionals die de HR taken tijdelijk voor een organisatie op zich nemen. Deze teams bestaan uit verschillende professionals die, naast het begrijpen van de algemene HR taken, ook een extern perspectief bieden aan de organisatie. Dit is interim HR.

Interim HR biedt geen lange termijn oplossing voor een organisatie, maar is toch een waardevolle bron voor snelle resultaten en ondersteuning bij het vooruithelpen van een bedrijf.

Veelal worden interim HR professionals ingeschakeld om problemen op te lossen of voor specifieke tijdelijke projecten, bijvoorbeeld:

  • Om processen te ontwerpen en uit te voeren die een kritische impact op het bedrijf hebben
  • Om veranderingsinitiatieven zoals fusies/overnames of ontslagen te ontwerpen en uit te voeren
  • Voor het geven van extra ondersteuning aan het personeel in tijden van verandering
  • De implementatie van een vast HR systeem
  • Projectmanagement van specifieke programma’s

Vaste HR

Een bedrijf met slechts een paar werknemers zal niet veel moeite hebben met en aannemen en managen van werknemers. Naarmate een bedrijf echter groeit, zullen bedrijfsleiders merken dat er, buiten het werven van nieuwe mensen, er gewoon te weinig tijd overblijft.

Op dit moment is het voor veel bedrijven verstandig om een vast HR team in te schakelen. Zij zullen dan de volgende taken kunnen overnemen:

  • Het aannemen van nieuwe mensen en alle activiteiten daar omheen
  • Werknemersadministratie
    Wellicht de meest bekende rol van HR is het bijhouden van documenten, waaronder werknemersgegevens over aanwezigheid, vakanties, medisch verlof en andere werknemersgegevens. Dit helpt aantonen dat het bedrijf voldoet aan de arbeidsvoorschriften over werktijden en omstandigheden. Het helpt er ook voor te zorgen dat werknemers het juiste salaris en de juiste voordelen ontvangen op basis van hun arbeidsstatus, gewerkte uren en loontarieven.
  • Het trainen van de werknemers
  • Beoordelingsgesprekken
  • Zorgen voor een goede werkplek voor de werknemers

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *